Nuffnang Ads

Monday, July 28, 2014

Entri Pagi Syawal : Takbir Hari Raya Dan Solat Sunat Aidilfitri

Salam Syawal, Salam Lebaran. Setelah sebulan berpuasa, tiba masanya kita berhari raya. Sebut ja hari raya ni apa lagi rutin standart hari raya pagi-pagi ni, bagun awal-awal siap-siap pi masjid la untuk Solat Sunat Aidilfitri. Sebelum gua nak ke masjid jap lagi rasanya sempat lagi kot nak kongsi cara Solat Sunat Aidilfitri beserta lafaz Takbir Hari Raya..huhu..Benda setahun sekali ni kadang-kadang kena refesh balik kan. 

Memang Tok Iman tiap-tiap tahun akan explain tentang benda ni setiap kali raya sebelum kita nak mula Solat Aidilfitri ... Ok sebelum Tok Iman Masjid korang explain, gua rasa ada baik gua explain kat korang dulu kot mana la tau kot Tok Iman MC ke jap lagi, boleh la korang offer diri jadi tukang explain kan..kah3.....

Lafaz Takbir :



Hukum Melaksanakan
Solat Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha hukumnya adalah sunat Muakkad yang mana sangat-sangat dianjurkan kerana Rasulullah tetap dengan Solat Hari Raya ini selama baginda hidup.

Waktu Solat Sunat Hari Raya
Bagi Solat Aidilfitri diadakan pada 1 Syawal. Manakala Solat Aidil Adha diadakan pada 10 Zulhijjah. Ia dilakukan selepas naiknya matahari dan sebelum tergelincirnya matahari.

Pengenalan Solat Sunat Hari Raya
Solat Sunat Hari Raya mengandungi takbir tujuh kali pada rakaat pertama, dan takbir lima kali pada rakat kedua, yang mana dibaca tasbih diantara takbir-takbir tersebut. Dan apabila selesai takbir dan tasbih, barulah diteruskan solat seperti biasa. Berbeza dengan Solat Jumaat, khutbah Solat Hari Raya adalah selepas solat. Setelah selesai khutbah, umat Islam digalakkan bersalam-salaman dan menziarahi sanak saudara, jiran tetangga serta sahabat handai.

Cara Pelaksanaan Solat Sunat Hari Raya

Rakaat Pertama
1. Pada Rakaat pertama kita dikehendaki supaya takbir sebanyak 7 kali iaitu selepas takbiratul ihram dan doa iftitah. Pada setiap kali takbir kita dianjurkan supaya membaca tasbih berikut :


tasbih


2. Kemudian di baca Al-Fatihah dan surah. Surah yang dianjurkan ialah surah Qaf atau Al-A’la atau Al-Kafirrun.

Rakaat Kedua
3. Pada Rakaat kedua pula dikehendaki supaya takbir sebanyak 5 kali. Pada setiap kali takbir kita dianjurkan supaya membaca tasbih. Kemudian di baca Al-Fatihah dan surah. Surah yang dianjurkan ialah surah Al-Qamar atau Al-Ghasyiah atau Al-Ikhlas.

Khutbah

4. Setelah selesai solat, imam berdiri menghadap makmum dan berkhutbah memberi nasihat-nasihat dan wasiat-wasiat, atau perintah-perintah penting.

5. Khutbah hari raya ini boleh diadakan khusus untuk laki-laki kemudian khusus untuk wanita.


Niat Solat Hari Raya

solat-raya

Apa tunggu lagi!!!...jom pakat-pakat pi Masjid









2 comments: