Nuffnang Ads

Wednesday, June 3, 2015

OPS WARTA



" Adoi!!! road block pulak.." Puak-puak ni dah tak dak keja lain gamaknya!! keluh Raden Amzar sendirian apabila terserempak dengan sekumpulan manusia yang lengkap beruniform, menjalankan tanggungjawab menjaga keamanan negara." Ni semua OPS Warta la ni.. Dah la cukai jalan ngan lesen tak dak ni , ic yang hilang hari tu pun tak sempat nak buat report lagi, kalau kena tahan ni..bukan setakat masak, mandi aku", fikir beliau tentang implikasi yang bakal diterimanya nanti sekiranya mengharungi sekatan jalanraya tu.

" Tak pa Raden, rilek..sebelum ni dugaan lebih hebat dari ni selamba kau harungi dengan jayanya, tak kan benda simple macam ni ko dah nak mengelabah biawak, ko bole raden ko bole!!",bisik jejaka yang begitu menggemari nasi ayam madu itu sendirian memberi motivasi . Raden Amzar mengimbau kembali bagaimana beliau dengan selamba mengharungi laluan lampu isyarat tanpa memakai topi keledar betul-betul di hadapan polis trafik yang kebetulan berada di situ tanpa menarik perhatian polis tersebut untuk menyaman beliau.

Muncul kembali di benak fikiran beliau petua yang diguna ketika mengalami peristiwa itu yang dianggap begitu " Magic". Mana tak magic, dah la tak pakai helmet kat jalanraya, lintas trafik light depan polis trafik.. tak kena saman langsung, beliau umpama halimunan!! memang amazing la baq ang!!! apa petua si Raden Amzar ni agaknya??? 

Sebenarnya pada ketika itu Raden hanya membaca Surah Al-fatihah sambil bertawakal supaya dia tidak akan dilihat oleh polis trafik. Petua yang diberitahu oleh atuknya itu dirasakan begitu berkesan untuk mengharungi road block kali ni, beliau bertekad untuk mempraktik petua itu lagi, Tanpa membuang masa, Raden Amzar meneruskan perjalanan dengan memulakan bacaan Al fatihah sambil bertawakal supaya beliau " Halimunan" semasa melalui sekatan.

Ternyata, beliau melalui sekatan tersebut umpama angin, tiada langsung anggota dan pegawai yang bertugas menghiraukan kehadiran beliau. Raden umpama tak wujud langsung di mata pegawai dan anggota bertugas...Alhamdulillah..Raden Amzar tersenyum sambil memuji nama Allah dan mengayuh basikalnya terus berlalu hingga hilang dari pandangan....



Renungan Raden Amzar ke arah Road Block sebelum mengharunginya....kah3

No comments:

Post a Comment