Nuffnang Ads

Thursday, July 10, 2014

JOM BALAS DENDAM


Dendam merupakan suatu perasaan yang lahir daripada perasaan benci atau marah, seringkali dipendam secara rahsia oleh seseorang individu. Dendam juga boleh lahir daripada hasrat dengki atau ketidakpuasan hati. Dalam Islam, dendam adalah berdosa dan dilarang sama sekali. Tapi kita ni kan manusia biasa yang tak perfect dan biasa la bila dah tak perfect mesti la sentiasa ja tak puas hati. Bohong sangat la kalau ada orang yang normal dikalangan 7.2 Bilion penduduk bumi ni mengaku sekelumit pun tak pernah ada perasaan dendam. Orang gila sekali pun ada dendam dan rasanya tindak balas dari orang gila yang berdendam memang lagi " Gila " dari orang yang waras. Jangan kata orang gila, robot pun berdendam..tak percaya?? tu cer tengok Tansformers : Revenge Of The Fallen....Kih2. Yang pastinya perasaan dendam tu ada, tetapi bergantung kepada individu tu sendiri la yang handle perasaan tu. Pokok pangkalnya kita kena kembali kepada ajaran agama untuk mengawal perasaan dendam tu samada nak bertindak positif atau sebaliknya.




Gua pun kalau kena tumbuk macam ni, memang confirm gua "Bersabar" ja ( Ciri-ciri orang beriman la katakan )


Sebenarnya sekiranya kita berdendam, ada cara terbaik untuk kita membalasnya. Islam adalah agama yang paling efektif dan kreatif dalam apa jua masalah dalam kehidupan. Cuma kita ja yang malas nak belajar dan mengkaji ilmu-ilmu yang tertulis dalam Al-Quran dan sunah. Ok lah, tip-tip yang gua nak share tentang "Membalas Dendam" ni dipetik dari Pakar Motivasi terkenal iaitu Dato' Mohd Fadhilah Kamsah. Apa dia rumuskan untuk balas dendam ialah....


1. Maafkan dia .
2. Doakan .
3. Sedekahkan Al-fatihah kepadanya.
4. Sentiasa ceria didepan dia.
5. Usaha kuat agar lebih hebat daripada dia .
6. Beri dia Hadiah
7. Sebarkan perkara baik tentang dia .
8. Bela dia jika orang kutuk dia .
9. Buat baik kepada anak2 dan juga ahli keluarganya.
10. Pesan kepada anak2 kita untuk berbuat baik kepada keluarganya.




Sapa yang dok berdendam tu tolong la amik eraser tu padam semua dendam sekarang!!


Tapi ni lagi satu cerita yang gua nak share tentang Dendam dan balas dendam ni...kih..kih

Ketika Leman ( Bukan nama sebenar ) sedang tenat dan nazak menahan kesakitan dan hampir menemui penciptanya, Beliau telah memanggil isterinya Siti Saleha ( Bukan nama sebenar jugak, kalau korang nak tau nama sebenarnya, cer check IC dia).

" Ye bang" sahut Siti Saleha.  " Yang, lepas Abang dah tak der kat dunia ni nanti boleh tak Yang tunaikan satu permintaan Abang ni??", kata Leman tersekat-sekat menahan sakit. " InsyaAllah Bang, akan Ayang tunaikan, tapi apa permintaan tu Bang??" soal Siti Saleha.. Leman menjawab " Boleh tak Ayang kawin dengan Si Man Tanu ( Pun bukan nama sebenar ) tu untuk Abang??"..." Abang!!! kan Man Tanu tu musuh ketat Abang, kenapa Abang nak Ayang kawin dengan dia bang??", soal Siti Saleha terkejut dengan permintaan pelik Leman. Dengan nada suara yang sedikit tinggi dan tersekat Leman menjawab " Ya memang dia musuh ketat Abang, sebab tu la Abang nak Ayang kawin dengan dia!!...Abang nak sangat dia rasa terseksa hidup dengan Ayang macam mana Abang rasa terseksa hidup dengan Ayang..biar dia rasa..biar dia rasa..biar dia raaaasssaaaaaaa...." Leman pun padam dan Siti Saleha pun pengsan dengar jawapan Leman... ( Ini macam punya orang pun ada ka??..dendam sampai mati dah tu nak balas dendam cara halus plak tu..Kah3 )




* Hidup ni biarlah umpama pohon yang rendang dengan buah-buahan, biar dilontar batu, dibalas buah....       
 ( Tapi kalau gua dilontar dengan batu...Hang tunggu sat, Hang Mai Aloq Staq, kepala hang aku putaq..Kah2 )