Nuffnang Ads

Sunday, July 20, 2014

Hantar Parcel Dengan Murah, Cepat Dan Selamat.. InsyaAllah



Assalamualaikum dan salam Ramadhan, sedar tak sedar kita dah masuk hari ke 22 Ramadhan, Alhamdulillah segalanya berjalan lancar, dugaan dan cabaran Ramadhan berjaya dilalui dengan jayanya. Cuma hari ni gua ada rasa sikit panas la, panas rohani dan jasmani. Mana tak panasnya dah la cuaca hari ni agak panas, suhu sekeliling pun meningkat panas dek kerosakkan penyaman udara yang dah 3 hari tak ok-ok, pasang kipas habis power pun angin ja kuat, suhu tetap panas, angin la gua. Tu kira panas jasmani la, ni yang rohani lagi panas, call pomen aircond pun tak mai-mai, bukan gua tak pandai nak repair sendiri aircond ni, tapi gua ni pomen nombor enam ja, kalau gua pomen aircond ni nanti kalau tak lingkup, mesti jahanam....kah2

Tapi dalam panas-panas ni la rasa nak share something yang maybe ada yang dah tahu dan berkemungkinan ada yang masih belum tahu. Ilmu Allah SWT ni  maha luas kan, jangan la dok riak takbur yang kita ni tau segala mak neka.Ok la kalau betul la ada yang mengaku semua benda dia tahu, gua nak tanya satu soalan....Telur dengan Ayam mana yang wujud dulu??? tak pun soalan lagi senang la.. Siapa yang cipta tanda Seru ( !!! ) ??? tau ka??..

Trend sekarang ni ramai yang dikalangan kita menjalankan pelbagai kerja sampingan untuk menanggung kos sara hidup yang makin meningkat saban hari. Antara salah satu cara untuk menambah pendapatan ialah menjalankan perniagaan online. Dalam perniagaan online ni, barang-barang yang telah dibeli pelanggan tu bukan nak boleh hantar secara online jugak, kalau ada pun mungkin dalam bentuk perisian, softcopy yang boleh menggunakan medium internet.Tapi kalau korang jual kasut ka, belacan ka, telur masin tak pun jus petai  macam mana?? nak email jugak ??.. tak tau la gua kot dah ada sofware yang boleh convert semua benda jadi digital dan boleh dihantar secara online..dah ada ka benda secanggih tu sekarang?? Akan datang InsyaAllah.. tak siapa yang tau rahsia Allah ni..

Memang untuk proses hantar menghantar ni semua maklum Pos Malaysia menjuarai kepercayaan pengguna disamping syarikat-syarikat lain yang bersaing sesama sendiri untuk memenuhi objektif utama pelanggan iaitu memastikan barangan mereka tiba di lokasi dengan selamat. Tetapi tahukah anda Bas-bas ekpress yang kadang-kala kita tengok meng"gila" dengan kelajuan yang tak munasabah atas highway mempunyai kegunaan lain selain mengangkut penumpang semata. Bas ekpress ini juga dapat dijadikan medium penghantaran alternatif yang pada pandangan dan pengalaman gua, memang menjamin penjimatan yang berlipat kali ganda dari segi kos, masa dan keselamatan. Dan percaya lah gua pernah menghantar kotak berukuran 70cmx50cmx50cm seberat 15kg setiap satu sebanyak 2 kotak dari Alor Setar ke Kuala Lumpur dalam masa hanya 5 jam pada harga yang amat-amat berpatutan tanpa kos-kos sampingan ( ala macam makan KFC tu, harga menu lain, time bayar harga lain )hanya  RM 30 ( Rm15 x2 )!!!!!!..tak payah tertakluk kepada syarat 3 ari bekerja pun, x sempat penerima nak pegi kerja lagi barang dah sampai...





Bas Express Etika yang mencatat rekod pembayaran termurah RM15 sekotak berat 15kg ( Semua bergantung kepada " Etika" driver la )


Tambah-tambah time dekat nak raya ni, order perniaga online kita mesti melonjak-lonjak dan time melonjak tu la kita boleh ambil peluang untuk melonjakkan lagi keuntungan dengan " Cut Cost " untuk penghantaran melalui penghantaran alternatif ni. ( Bro-bro posmen jangan marah gua plak,gua cuma nak kurangkan bebanan yang korang tanggung setiap tahun bila tiba musim perayaan ni ) Bagaimana caranya?? Begini caranya..


1. Deal dengan buyer masa yang sesuai untuk dia ambil barang tu ( Contoh Buyer nak ambil barang dekat PUDU Jam 6.30 petang )

2. Pergi ke terminal Bas berdekatan untuk pilih Bas yang sesuai yang boleh sampai ke destinasi dalam masa yang dikehendaki ( Jangan tanya kaunter tentang nak kirim barang, just tanya kat kaunter bila masa perjalanan,destinasi bas yang akan dipilih )

3. Dah kenalpasti bas yang sesuai, terus deal dengan driver.Sepanjang pengalaman gua, tak dak seorang pun driver yang menolak bila kita cakap nak kirim barang..masyuuukkk tu..ala macam rezeki terpijak.
Selalunya driver yang tak tamak haloba dia tak kisah pun berapa korang nak bagi, dia akan tanya kita lagi " Selalu berapa dok bayar??" kalau kena driver macam ni memang Alhamadulillah.( setengah driver memang demand, yang demand-demand ni kalau terdesak tu boleh la, kalau ada choice lain, jangan tunggu lagi cabut la cari bas lain, biar dia tau orang tamak selalu rugi!!)

4.OK dah deal ngan driver tentang masa perjalanan,sampai jam berapa, turun dekat mana dan bayaran,       ( Bayaran paling limit RM 30 je sekotak, kalau lebih dari tu tak payah la layan, cari bas lain ) Mintak nombor Handphone Driver, maklumat tentang bas macam nombor plate bas, nama Bas Express tu.

6.Hantar maklumat-maklumat tu kepada buyer, apa-apa nanti buyer akan call driver masa nak pickup barang bila dah sampai.




Kalau driver yang kita deal tu perempuan yang cun kira ok la, leh jugak simpan nombor phone dia lama-lama sikit..kih2



Tu je la, hantar pagi petang sampai ,tak " dijamin sampai esok" hari ni jugak dijamin sampai..InsyaAllah
Tapi nak over confidance pun x elok jugak kan, setiap perkara ada baik buruknya. Kalau nak dipikirkan keburukkan pakai penghantaran altenatif ni..


1.Terdedah dengan penipuan ( Driver sapu duit tambang dan barang )

2.Berlaku kemalangan pada bas, tak sampai la barang tu dengan pantas(kot bas terkena peluru berpandu ka)

3.Terhad kepada penghantaran semenanjung sahaja ( Sabah Sarawak maybe bila Malaysia dah buat jambatan ke Borneo la kot )



*Tapi semenjak gua berkecimpung dalam bidang ni, kebarangkalian berlaku perkara dia atas, Alhamdulillah..0.0000000%. Kepada yang tercari-cari jalan lain untuk mengurangkan kos penghantaran boleh la mencuba..Daun Serai, Buah Labu, Tak Try, Tak tahu...Selamat mencuba..ehh dah macam rancangan memasak pulak..huhu

4 comments:

  1. Ayat last tu best.. Kami dari kelantan biasa pos barang2 besar kat sedara mara kt KL pon pakai bas ekspress je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..selalu yg kotak2 besar ni mcm tu la senang, jimat dan cepat.cuma yg kecik2 yg ada harga sikit ja pakai pos laju

      Delete
  2. salam. eh eh..macam berpantun pulak yg last tu hehehe..

    ReplyDelete
  3. Kalu nk hantar ayam macammana lak

    ReplyDelete